Categories

Blogroll

Lelong Buku

DNS flag day 2019

Dns flag day adalah hari terakhir untuk memeriksa sama ada nama domain DNS anda sudah bersedia untuk perubahan yang dirancang dari 1 Februari. Menurut laman web https://dnsflagday.net/ DNS semasa tidak perlu lambat dan tidak cekap kerana usaha untuk menampung beberapa sistem DNS yang tidak mematuhi piawaian DNS sejak ditubuhkan dua dekad yang lalu.

Pembekal perkhidmatan DNS dan perisian DNS bersetuju untuk menyelaraskan penghapusan rekod DNS yang tidak mematuhi perisian atau perkhidmatan mereka pada atau sekitar 1 Februari 2019. Perubahan ini akan hanya menjejaskan tapak yang menjalankan perisian yang tidak patuh. Perubahan ini akan membuat kebanyakan operasi DNS lebih cekap, dan juga membolehkan pengendali menggunakan fungsi baru, termasuk mekanisme baru untuk melindungi domain terhadap serangan DDoS.

Antara pengendali terlibat termasuklah Google, Cloudflare,CleanBrowsing dan beberapa lagi.

Inilah sebenarnya yang dipanggil DNS flag day.

Thursday ~ January 01, 2019 by admin Posted in Headline | No Comments

Cara-cara membuat keju secara ringkas

cheese

Cara membuat keju sangat mudah. Korang suka makan keju? Korang tak tahu apa itu keju? Kalo korang tak pernah makan Pizza-Hut memang la korang tak tahu apa itu keju.

Bagi orang kampung, keju bukanlah makanan yang biasa sebab keju agak mahal kalau nak dibeli, tapi kalau dibandar mungkin tiap peti sejuk dirumah ada keju.

Sebenarnya keju dihasilkan daripada susu. Mudah aja nak hasilkan keju. Boleh buat dirumah dengan bahan-bahan yang memang dah ada. Susu segar aje kot kena beli.

Bahan- bahan diperlukan.

  1. 2 cawan susu segar
  2. 4 sudu teh cuka makan(bukan cuka getah ye) atau jus lemon.
  3. Garam

Cara-cara membuat keju:

  1. Masak susu dalam periuk dan sentiasa kacau sehingga mendidih. Pastikan sentiasa dikacau bagi mengelakkan susu hangus.
  2. Tutup api apabila susu sudah mendidih tapi biarkan periuk atas dapur.
  3. Masukkan 4 sudu cuka dalam susu dan kacau, susu akan bertukar menjadi dadih dan meninggalkan air dipanggil whey(aku tak tau apa dipanggil dalam bm)
  4. Kacau rata dan biarkan selama 5-10 minit di atas dapur.
  5. Letakkan penapis(penapis santan pun boleh) atas besen. Letakkan kain bersih atas penapis santan. Tuang dadih dalam periuk ke atas kain untuk memisahkan daripada air.
  6. Tekan keju untuk memaksa air keluar dari keju.
  7. Tambah sedikit garam dan tekan lagi bagi menghilangkan lembapan.
  8. Masukkan dalam bekas atau biarkan sahaja dalam bentuk bebola.
  9. Masukkan dalam peti sejuk. Selepas itu bolehlah dimakan seperti biasa.

Untuk lebih jelas, boleh tengok video dibawah;

[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=jBPYopcoeqs[/embedyt]

Lepas ni puan-puan tak payah la beli keju lagi, boleh buat sendiri 🙂

Entry ni terhasil lepas aku curious pasal keju.

Kalau teringin nak beli buku Resepi berasaskan keju boleh je klik Resipi Keju – Himpunan 30 Resipi Berasaskan Keju.

Atau nak beli buku Resipi Roti, Resipi Kek & Kek Batik, Resipi Keju boleh klik sini juga.

 

Sunday ~ November 11, 2016 by admin Posted in artikel,Headline | 17 Comments

Buah mengkudu umpan ikan air tawar

mengkuduBUAH Mengkudu atau nama saintifiknya Morinda Citrifolia, cukup sinonim dengan kaki pancing yang giat memburu ikan bersisik seperti lampam, terbol, pucuk pisang dan kaloi yang dikatakan gemarkan buah ini.

Buah berkenaan berwarna hijau atau putih susu ketika muda dan perang selepas masak. Buah ini juga mengeluarkan bau busuk seakan keju masam selepas gugur dari pokoknya.

Lazimnya buah ini tergolong dalam famili Rubiaceae ini berbentuk sedikit melengkung dan bersaiz telur ayam dan mudah didapati di sekitar kawasan kampung, tepi sungai atau pinggir hutan.
Tinggi pokoknya iaitu kira-kira empat hingga lima meter dan dahannya bengkang-bengkok serta mempunyai daun yang tebal dan hijau berkilat.

Selain digunakan sebagai umpan memancing, buah ini yang sudah dikomersialkan ini turut memiliki khasiat yang menakjubkan untuk tubuh badan bagi penggemar jusnya.

Taburannya yang begitu banyak sekitar Asia Tenggara menyebabkan segelintir pengusaha menanamnya untuk dijadikan bahan ubat-ubatan dan kosmetik.

Dalam jurnal yang dipaparkan dalam internet, khasiatnya sungguh banyak iaitu mempunyai pelbagai zat yang mampu mengekang tekanan darah tinggi serta kanser.

Di arena memancing pula, cara buah mengkudu ini digunakan sebagai umpan iaitu dengan menghiris berbentuk dadu kecil. Ketulan ini kemudiannya dicucuk seperti sate pada perambut tunggal sepanjang setengah depa.

Selain itu, kaedah lain iaitu menggunakan sebiji buah mengkudu masak ranum yang dicangkukkan mata kail rambai turut berupaya menjinakkan ikan air tawar.

Difahamkan, bau busuknya menyebabkan ikan bersisik mudah mengesannya dan masa dulu buah ini menjadi umpan pilihan bagi masyarakat kampung selain buah sawit dan buah ara.

Menurut penggemar yang pernah menggunakan umpan ini, buah mengkudu masak ranum mampu menjerat ikan bersaiz lebih daripada sekilogram.

Lubuk pancing di kawasan sungai semula jadi menjadi pilihan pemancing kerana selain menjadi habitat ikan bersisik ini, buah mengkudu mudah didapati di sekitar kawasan berkenaan. Sumber Joran.

Friday ~ October 10, 2016 by admin Posted in Headline | 3 Comments

Proton Saga baharu boleh ditempah sekarang

saga_baharuSelepas pelancaran Proton Perdana dan Proton Persona baharu tahun ini, satu lagi berita baik dari Proton. Proton kini telah buka tempahan untuk Saga baharu dengan penawaran lebih baik dari generasi sebelum ini.

Selain lebih pantas dan lebih ekonomi dari versi sebelum ini, ianya juga sarat dengan ciri-ciri tambahan seperti ESC,ECO Drive, Brake Assist sehingga mendapat 4 bintang Asean NCAP. Juga proton memberikan 5 tahun waranti untuk model ini.

Lawatlah bilik pameran Proton terdekat sekarang untuk menempah Proton Saga baharu.

[youtube]cUrixwRD6V8[/youtube]

Saturday ~ September 09, 2016 by admin Posted in Headline | No Comments

« older posts

 

Enable Notifications.    Ok No thanks