Home » Uncategorized

Wireless tak jalan dalam OpenSuSE

15 November 2009 No Comment

suse-logo-greenPerkara pertama yang aku perlu setelkan bila pasang OpenSuSE adalah internet. Bahagian sambungan 3G aku dah settlekan.

Sekarang ni bahagian wireless pula.

Secara default, sambungan wireless untuk OpenSuSE 11.2 adalah dikawal oleh network manager KDE. Ada 1 pilihan lagi iaitu menggunakan konfigurasi dalam Yast. Tapi aku tak kan sentuh berkenaan hal tu.

Masalah utama sekarang adalah bukannya wireless tidak boleh bersambung dengan router, tetapi tiada internet sahaja. Semua diperiksa termasuk biasanya masalah ini berkaitan dengan /etc/resolv.conf. Setelah disiasat ianya bukanlah berpunca daripada situ kerana konfigurasi masih ada.

Rupa-rupanya ianya berkaitan dengan routing table.  Senang je nak setlle.

linux-relg:/home/hostmaster # route -n
Kernel IP routing table
Destination     Gateway         Genmask         Flags Metric Ref    Use Iface
192.168.1.0     0.0.0.0         255.255.255.0   U     2      0        0 wlan0
linux-relg:/home/hostmaster # route add default gw 192.168.1.1
linux-relg:/home/hostmaster # route -n
Kernel IP routing table
Destination     Gateway         Genmask         Flags Metric Ref    Use Iface
192.168.1.0     0.0.0.0         255.255.255.0   U     2      0        0 wlan0
0.0.0.0         192.168.1.1     0.0.0.0         UG    0      0        0 wlan0

linux-relg:/home/hostmaster # ping yahoo.com
PING yahoo.com (209.131.36.159) 56(84) bytes of data.
64 bytes from b1.www.vip.sp1.yahoo.com (209.131.36.159): icmp_seq=1 ttl=51 time=205 ms
64 bytes from b1.www.vip.sp1.yahoo.com (209.131.36.159): icmp_seq=2 ttl=51 time=1002 ms
64 bytes from b1.www.vip.sp1.yahoo.com (209.131.36.159): icmp_seq=3 ttl=51 time=206 ms
^C
— yahoo.com ping statistics —
3 packets transmitted, 3 received, 0% packet loss, time 2001ms
rtt min/avg/max/mdev = 205.804/471.503/1002.358/375.371 ms, pipe

Perkara berikutnya aku kena selesaikan adalah driver grafik. Memang agak leceh sedikit untuk pasang driver disebabkan driver auto untuk OpenSuSE 11.2 belum ada repo. Jadi kenalah download driver secara manual.

Untuk pasang driver, ada 3 perisian perlu dipasang. Gcc, make dan kernel header. Bagi kernel header, sila semak kernel dengan menaip uname -a pada konsol.

Grafik 3D dah jalan. Tak guna kalau tak cuba. Install armagetron. Armagetron adalah game moto untuk Linux ala-ala cerita Tron.

linux-relg:/home/hostmaster # zypper install armagetron
Loading repository data…
Reading installed packages…
Resolving package dependencies…

The following NEW packages are going to be installed:
armagetron libmikmod libSDL_image-1_2-0 libSDL_mixer-1_2-0

4 new packages to install.
Overall download size: 1.6 MiB. After the operation, additional 3.5 MiB will be
used.
Continue? [y/n/?] (y): y
Retrieving package libmikmod-3.1.11a-118.1.x86_64 (1/4), 153.0 KiB (412.0 KiB unpacked)
Retrieving: libmikmod-3.1.11a-118.1.x86_64.rpm [done (70.1 KiB/s)]
Installing: libmikmod-3.1.11a-118.1 [done]
Retrieving package libSDL_image-1_2-0-1.2.7-5.3.x86_64 (2/4), 39.0 KiB (82.0 KiB unpacked)
Retrieving: libSDL_image-1_2-0-1.2.7-5.3.x86_64.rpm [done (0 B/s)]
Installing: libSDL_image-1_2-0-1.2.7-5.3 [done]
Retrieving package libSDL_mixer-1_2-0-1.2.8-157.3.x86_64 (3/4), 79.0 KiB (202.0 KiB unpacked)
Retrieving: libSDL_mixer-1_2-0-1.2.8-157.3.x86_64.rpm [done (68.0 KiB/s)]
Installing: libSDL_mixer-1_2-0-1.2.8-157.3 [done]
Retrieving package armagetron-0.2.8.2.1-3.5.x86_64 (4/4), 1.3 MiB (2.8 MiB unpacked)
Retrieving: armagetron-0.2.8.2.1-3.5.x86_64.rpm [done (94.6 KiB/s)]
Installing: armagetron-0.2.8.2.1-3.5 [done]

Sekian. Nota ringkas untuk simpanan aku.



Leave your response!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.