Home » Makan-makan

Raja ketam, mana nak dapat eh?

10 May 2015 8 Comments

Siapa pernah makan ketam nipah, ketam nipah memang lagi sedap dari ketam biasa(ketam bunga).

Aku teringin beno nak makan Raja ketam.

Raja ketam merah atau nama saintifiknya Paralithodes camtschaticus adalah ketam yang paling mahal disebabkan oleh kesedapan isinya serta saiznya yang besar. Ianya dinamakan raja ketam merah disebabkan badannya bertukar merah apabila dimasak.

Ketam ini boleh menjadi amat besar sehingga 28 cm dan panjang kaki boleh mencapai 1.8 m. Ianya biasanya dapat ditangkap di laut Bering dan Norton Sound, Alaska menggunakan sangkar besar. Ianya juga dikatakan sukar ditangkap.

Ketam ini juga dikatakan semakin bertambah menyebabkan kerisauan nelayan tempatan kerana ketam ini memakan hampir apa sahaja menyebabkan kekurangan tangkapan ikan.

Rencana tentang Ketam merah pernah diterbitkan Discovery Channel melalui program Dedliest Catch.

king_crab*Ketam ini sekarang ni boleh didapati daripada lubuk lobster.

 



8 Comments »

  • zool said:

    Kepada sesiapa yang gout, jgn beberani makan ketam dalam kuantiti byk…
    org alah kat makanan laut pun jgn tau..
    tq 4 backlink..
    nanti belanja aku makan ketam ek..
    .-= zool´s last blog ..Puasa Enam di Bulan Syawal =-.

  • admin (author) said:

    Kat Melaka ada 1 tempat medan ikan bakar, kat Umbai kot aku dah lupa. Pernah singgah tapi tak pg makan ikan bakar pun. Ada ketam kot?
    No hal. Tapi bukan raja ketam la. Hehe…
    .-= admin´s last blog ..MSI announces graphics card tweak utility “Afterburner” =-.

  • titan said:

    fuhh..ni yg rasa nak makan ketam ni..
    .-= titan´s last blog ..Bayaran Komisen ke 22 dari Text Link Ads =-.

  • admin (author) said:

    Ketam ni memang pueh kalau dapat makan seko. Tentu dah kenyang kan Titan, beso gile seko.
    .-= admin´s last blog ..Cirrus Tech Announces New Shared Hosting Plans =-.

  • Kobot Dauni said:

    Huuu..ketam makanan saya kegemaran tu, tapi ketam yg tu tak pernah rasa lg hehe..
    .-= Kobot Dauni´s last blog ..Sejarah Facebook: Facebook terhebat. =-.

  • admin (author) said:

    Ketam masak ape pun sedap kan. Rasa mcm nak makan ketam lak ni heh..
    .-= admin´s last blog ..Cirrus Tech Announces New Shared Hosting Plans =-.

  • Janggel said:

    Depan Ubi Kayu tu kan ada kedai Raja Ketam..Pi la situ~
    .-= Janggel´s last blog ..Iftar @ Belanga, MidValley =-.

  • admin (author) said:

    Seram jek aku nak makan kat situ.
    .-= admin´s last blog ..MSI GT740 =-.

Leave your response!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.