Home » Uncategorized

Melampiaskan nafsu di kolam memancing

7 August 2009 One Comment

Setelah penat bekerja 4 hari, sehari 12 jam, aku dengan Nik menambil keputusan untuk memancing dimana bila setiap 2 minggu sekali kami akan mencari mangsa port-port memancing untuk memuaskan nafsu. Pada 6-8(semalam le tu) pagi-pagi lagi aku dah berangkat ke ofis untuk sarapan dahulu. Oleh sebab Alif pun nak ikut, kami pergi lah bertiga.

Destinasi kami adalah kolam pancing Putra Perdana. Kami sampai dalam pukul 1030. Kolam ni agak kecil. Belum sempat panas punggung, pancing Nik dak mengena. 2 ekor pacu sekaligus. Ni buat aku angin nih. Belum apa-apa dah dapat 2 ekor sekali. Xpe bagi can.

Dalam setengah jam macam tu, pancing aku pula mengena. Seekor pacu pacu telah makan umpan. Ikannya tak lah sebesar mana tapi tarikan dia memang power. Disebabkan badan ikan leper ianya lebih kuat melawan. Ikan ni juga dikenali sebagai piranha. Umpan yang sesuai kat kolam ni rasanya cacing sebab kalau letak dedak macam tak sentuh aje.

Disebabkan umpan dah tak berapa mengena, kami beralih tempat ke kolam lagi satu. Kalau tak silap nama kolam tu kolam memancing Meranti. Kolam mungkin lebih kurang 6 kali ganda kolam pertama.

1 jam menunggu, aku belum dapat lagi apa-apa. Nik dengan Alif dah dapat 4-5 ekor ikan keli dengan talapia. Meriah betul diaorang memancing talapia.

Tiba-tiba dengan tidak semena-mena air kolam berombak-ombak. Pancing aku telah ditarik dengan hebat. Aku apa lagi, main tarik tali la denga ikan tu. Akhirnya setelah beberapa minit bertarung, ikan tu berjaya didaratkan. Beratnya mungkin 2 kilo lebih.

Ikan rohu yang tewas

Ikan rohu yang tewas

Ikan leekoh dengan rohu

Ikan leekoh dengan rohu



Leave your response!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.