Home » Uncategorized

Ubat nyamuk laser menentang malaria

17 February 2010 4 Comments

Malaria adalah masalah besar bagi negara membangun. Ianya juga dikaitkan dengan masalah kebersihan. Bill Gates malah telah membawa masalah ini kepada perhatian umum di Amerika. Tapi persoalannya, dapatkah kita memerangi penyakit yang membawa maut ini?

Menurut Intellectual Ventures Lab, lazer merupakan jawapan kepada semua itu untuk menyelamatkan ribuan nyawa. Apabila serangga melintasi kawasan pagar fotonik, perisian akan memancarkan laser tidak merbahaya kepada serangga, jika kumbang atau lebah melintas, tiada apa berlaku, tetapi jika nyamuk satu tembakan laser baru akan memusnahkan nyamuk tersebut.

Jadi bagaimana ianya mengesan sama-ada serangga merbahaya atau tidak? Laser pertama berupaya menganggar saiz dan menentukan berapa cepatnya serangga mengepakkan sayapnya.

Ianya seperti kelambu hi-tech, walaupun kita fikir ianya mungkin terlalu mahal, tetapi komponen membinanya boleh didapati dari alat elektronik seperti camcorder, konsol permainan video dan pencetak laser.

[Via]



4 Comments »

  • ery said:

    menakjubkan… mmg ridsect akan bangkrap klo ade benda ni.. heheh

  • admin (author) said:

    Kat kg aku byk nyamuk. Memang hightech la kalau buh kat kg.

  • Papa-Roq said:

    Mak oiii… nak bunuh nyamuk pun pakai leser…? Mcm lawan transformer lak… All nyamuk transform…
    .-= Papa-Roq´s last blog ..Old Town White Coffee | Halal Atau Tidak? =-.

  • admin (author) said:

    Macam resident evil punya cerita plak kalau tengokkan laser dia tu.

Leave your response!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.