Bagi yang baru berjinak-jinak dengan adsense tentu agak pening bila buka akaun adsense dan tak faham dengan data-data didalamnya. Benda yang mudah difahami adalah klik. Berapa banyak klik dan berapa banyak pendapatan. Hari ini saya hendak menceritakan secara ringkas berkenaan dengan Page impression. Kenapa ianya penting?

Bagi orang lama Adsense tentu tahu impression itu berkaitan apa? Impression adalah berkaitan dengan jumlah pelawat yang melawat ke laman web kita semasa iklan dipaparkan.  Kenapa saya fokus dengan 1000 impression?  Sebenarnya pendapatan yang sebenar adalah bergantung kepada per thousand impression. Apa maksudnya tu? Maksudnya adalah jika iklan berharga 15USD kita perlu dapat 1000 impression barulah dapat 15USD bagi 1 klik. Jika 2 klik barulah dapat 30USD. Kalau kita dapat 500 impression dengan iklan berharga 15USD, kita cuma akan dapat 7.5USD bagi 1 klik. Kita perlukan 4 klik dengan 500 impression untuk mendapatkan pendapatan yang sama dengan 2 klik iklan yang berharga 15USD bagi 1000 impression.

Boleh rujuk nota ringkas bagi meningkatkat page view disini.

Harap dapat membantu sesiapa yang masih baru dalam bidang ini untuk memahami adsense.

2 thoughts on “1000 impression, apa pentingnya?”
  1. sori, ade term yg kurang jelas di sini…

    impression tu maknenye page view eh..?
    .-= Pisyek´s last blog ..Cara membuang generator Joomla! 1.5 dan WordPress =-.

    1. Kira macam hits la. Berapa banyak hits. Pageview pulak kira macam berapa banyak page yang di view oleh sesuatu IP. Contohnya seorang pelawat mungkin melawat 5 page, atau 3 page sekali lawat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.