Cara-cara membuat keju secara ringkas

cheese

Korang suka makan keju? Korang tak tahu apa itu keju? Kalo korang tak pernah makan Pizza-Hut memang la korang tak tahu apa itu keju.

Bagi orang kampung, keju bukanlah makanan yang biasa sebab keju agak mahal kalau nak dibeli, tapi kalau dibandar mungkin tiap peti sejuk dirumah ada keju.

Sebenarnya keju dihasilkan daripada susu. Mudah aja nak hasilkan keju. Boleh buat dirumah dengan bahan-bahan yang memang dah ada. Susu segar aje kot kena beli.

Bahan- bahan diperlukan.

  1. 2 cawan susu segar
  2. 4 sudu teh cuka makan(bukan cuka getah ye) atau jus lemon.
  3. Garam

Cara-cara membuatnya:

  1. Masak susu dalam periuk dan sentiasa kacau sehingga mendidih. Pastikan sentiasa dikacau bagi mengelakkan susu hangus.
  2. Tutup api apabila susu sudah mendidih tapi biarkan periuk atas dapur.
  3. Masukkan 4 sudu cuka dalam susu dan kacau, susu akan bertukar menjadi dadih dan meninggalkan air dipanggil whey(aku tak tau apa dipanggil dalam bm)
  4. Kacau rata dan biarkan selama 5-10 minit di atas dapur.
  5. Letakkan penapis(penapis santan pun boleh) atas besen. Letakkan kain bersih atas penapis santan. Tuang dadih dalam periuk ke atas kain untuk memisahkan daripada air.
  6. Tekan keju untuk memaksa air keluar dari keju.
  7. Tambah sedikit garam dan tekan lagi bagi menghilangkan lembapan.
  8. Masukkan dalam bekas atau biarkan sahaja dalam bentuk bebola.
  9. Masukkan dalam peti sejuk. Selepas itu bolehlah dimakan seperti biasa.

Untuk lebih jelas, boleh tengok video dibawah;

Lepas ni puan-puan tak payah la beli keju lagi, boleh buat sendiri :-)

Entry ni terhasil lepas aku curious pasal keju.

Kalau teringin nak beli buku Resepi berasaskan keju boleh je klik Resipi Keju – Himpunan 30 Resipi Berasaskan Keju.

Atau nak beli buku Resipi Roti, Resipi Kek & Kek Batik, Resipi Keju boleh klik sini juga.

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Carian kesini:

This entry was posted in Featured and tagged , , . Bookmark the permalink. Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

17 Comments

  1. finalcross
    Posted November 13, 2009 at 12:27 PM | Permalink

    suatu perkongsian ilmu yang cukup berguna…
    TQ
    .-= finalcross´s last blog ..11 best online video converters. =-.

    • Posted November 13, 2009 at 6:02 PM | Permalink

      Sama-sama. Sesekali buat entri macam ni ok gak. Nak cuba leh buat. Mana tahu boleh jadi penjual keju nanti. Keju mahal woo.

      • Bagus Jaya
        Posted February 13, 2011 at 10:23 AM | Permalink

        betul, betul, betul

    • mmm...
      Posted August 28, 2012 at 1:48 PM | Permalink

      assalamualaikum… terima kasih krn berkongsi ilmu buat keju ni..alhamdulilah akhirnya sy ditemukan resepi halal!
      moga Allah memberkati mu,amin..

  2. Posted January 31, 2010 at 6:52 PM | Permalink

    Hi, thn brpe kau kluar dri mzzfr?

  3. Sohi
    Posted May 9, 2010 at 1:27 AM | Permalink

    Bagus ew..

  4. mosmizal
    Posted February 6, 2011 at 5:34 PM | Permalink

    Resepi yang mudah.. Senang nak buat keju dan tak payah nak beli. Ok.. aku try buat kat rumah lah macam ni..

  5. Bagus Jaya
    Posted February 13, 2011 at 10:22 AM | Permalink

    aku nak mau buat

  6. intan
    Posted February 15, 2011 at 10:17 AM | Permalink

    g ngertiii

  7. fahmi
    Posted July 25, 2011 at 8:59 PM | Permalink

    makasih lah…. maklumat ni best sangat… aku nak cuba kat rumah yer…. hahahaahh… mudah2an aku boleh resepi ke otak agar tak mudah lupe…

  8. ainaa nindi
    Posted December 5, 2011 at 4:29 PM | Permalink

    ini bahasa apa’an
    gw aja gx ngerti…….
    hahahahah………:D

  9. Posted February 29, 2012 at 5:59 PM | Permalink

    Thanks ya…salam kenal ja

  10. mmm...
    Posted August 28, 2012 at 1:57 PM | Permalink

    Buat keju ni, guna susu rendah lemak boleh x?

  11. Ghazali Awang
    Posted November 2, 2012 at 8:49 PM | Permalink

    susu tepung tak bleh ke?.. :)

  12. kikin
    Posted December 2, 2014 at 11:29 PM | Permalink

    yess akhirnya dapat gak resipi ini tq very much

  13. Posted March 28, 2015 at 9:36 PM | Permalink

    menarik. boleh cuba.

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*
*