Categories

Blogroll

Cara-cara membuat keju secara ringkas

cheese

Korang suka makan keju? Korang tak tahu apa itu keju? Kalo korang tak pernah makan Pizza-Hut memang la korang tak tahu apa itu keju.

Bagi orang kampung, keju bukanlah makanan yang biasa sebab keju agak mahal kalau nak dibeli, tapi kalau dibandar mungkin tiap peti sejuk dirumah ada keju.

Sebenarnya keju dihasilkan daripada susu. Mudah aja nak hasilkan keju. Boleh buat dirumah dengan bahan-bahan yang memang dah ada. Susu segar aje kot kena beli.

Bahan- bahan diperlukan.

  1. 2 cawan susu segar
  2. 4 sudu teh cuka makan(bukan cuka getah ye) atau jus lemon.
  3. Garam

Cara-cara membuatnya:

  1. Masak susu dalam periuk dan sentiasa kacau sehingga mendidih. Pastikan sentiasa dikacau bagi mengelakkan susu hangus.
  2. Tutup api apabila susu sudah mendidih tapi biarkan periuk atas dapur.
  3. Masukkan 4 sudu cuka dalam susu dan kacau, susu akan bertukar menjadi dadih dan meninggalkan air dipanggil whey(aku tak tau apa dipanggil dalam bm)
  4. Kacau rata dan biarkan selama 5-10 minit di atas dapur.
  5. Letakkan penapis(penapis santan pun boleh) atas besen. Letakkan kain bersih atas penapis santan. Tuang dadih dalam periuk ke atas kain untuk memisahkan daripada air.
  6. Tekan keju untuk memaksa air keluar dari keju.
  7. Tambah sedikit garam dan tekan lagi bagi menghilangkan lembapan.
  8. Masukkan dalam bekas atau biarkan sahaja dalam bentuk bebola.
  9. Masukkan dalam peti sejuk. Selepas itu bolehlah dimakan seperti biasa.

Untuk lebih jelas, boleh tengok video dibawah;

Lepas ni puan-puan tak payah la beli keju lagi, boleh buat sendiri :-)

Entry ni terhasil lepas aku curious pasal keju.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Carian kesini:

Tags: , ,

Friday ~ November 11, 2009 by admin Posted in Featured | 17 Comments

“Comments”

finalcross 13/11/09 - 12:27 PM

suatu perkongsian ilmu yang cukup berguna…
TQ
.-= finalcross´s last blog ..11 best online video converters. =-.

admin 13/11/09 - 6:02 PM

Sama-sama. Sesekali buat entri macam ni ok gak. Nak cuba leh buat. Mana tahu boleh jadi penjual keju nanti. Keju mahal woo.

Navin 31/01/10 - 6:52 PM

Hi, thn brpe kau kluar dri mzzfr?

Sohi 09/05/10 - 1:27 AM

Bagus ew..

mosmizal 06/02/11 - 5:34 PM

Resepi yang mudah.. Senang nak buat keju dan tak payah nak beli. Ok.. aku try buat kat rumah lah macam ni..

Bagus Jaya 13/02/11 - 10:22 AM

aku nak mau buat

Bagus Jaya 13/02/11 - 10:23 AM

betul, betul, betul

intan 15/02/11 - 10:17 AM

g ngertiii

fahmi 25/07/11 - 8:59 PM

makasih lah…. maklumat ni best sangat… aku nak cuba kat rumah yer…. hahahaahh… mudah2an aku boleh resepi ke otak agar tak mudah lupe…

ainaa nindi 05/12/11 - 4:29 PM

ini bahasa apa’an
gw aja gx ngerti…….
hahahahah………:D

obat tradisional kanker hati. 29/02/12 - 5:59 PM

Thanks ya…salam kenal ja

mmm... 28/08/12 - 1:48 PM

assalamualaikum… terima kasih krn berkongsi ilmu buat keju ni..alhamdulilah akhirnya sy ditemukan resepi halal!
moga Allah memberkati mu,amin..

mmm... 28/08/12 - 1:57 PM

Buat keju ni, guna susu rendah lemak boleh x?

Ghazali Awang 02/11/12 - 8:49 PM

susu tepung tak bleh ke?.. :)

admin 07/11/12 - 10:40 PM

Belum terai

kikin 02/12/14 - 11:29 PM

yess akhirnya dapat gak resipi ini tq very much

nettyahhiyer 28/03/15 - 9:36 PM

menarik. boleh cuba.

 

Name (required)
Mai (required)
Website

 

Powered by sweet Captcha